Instruktor nauki jazdy kat.B Będzin,Czeladź,SosnowiecInstruktor nauki jazdy kat.B
Zapraszam wszystkich,którzy interesują się problematyką nauki jazdy oraz przepisami ruchu drogowego,kursami i szkoleniem kierowców do zapoznania się z treścią mojej strony- zapraszam też na forum http://www.grupa33.jgora.pl/forum/index.php
googlea6c786abe662e23f.html
Strona główna | Mapa serwisu | English version

Pagerank dla www.ws.naukajazdy.prv.pl

  Katalog Gwiazdor 
Instruktor nauki jazdy kat.B Będzin,Czeladź,Sosnowiec,Dąbrowa Górnicza

Instruktor nauki jazdy kat.B Będzin,Czeladź
Wprowadzenie > Manewry na placu i drodze

Manewry na placu i drodze

OSK - instruktor

                                   


plac manewrowy aplikacja flash WINFOR-u

manewry na mieście aplikacja flash WINFOR-u


Jeżeli nie wyświetlają się animacje - przejdź na stronę firmową http://adamosk.hwp.pl
i kliknij na buton "PLAC on-line"

Dobre rady zachowań na łuku:kliknij_tutaj



Na stronie http://www.instruktor.osk.org.pl też możesz znaleźć ciekawe materiały do nauki.


Poniżej kilka przykładów zachowania się na drogach

 

 


Kiedy między jednokierunkowymi jezdniami mamy pas rozdzielający, należy przyjąć zasadę, że w żadnym momencie wykonywania manewru zawracania nie możemy znaleźć się na pasie ruchu przeznaczonym dla pojazdów jadących w przeciwnym kierunku. Jeśli tak się stanie i dojdzie do sytuacji kolizyjnej, oznacza to, że manewr wykonaliśmy nieprawidłowo.

Sposób zawracania na skrzyżowaniu zależy od jego geometrii. Jeśli pas rozdzielający jezdnie kończy się na jednej linii z krawędzią poprzecznej jezdni, zawracając znaleźlibyśmy się oko w oko z kierowcą jadącym z naszej lewej strony. Na rysunku kierowca D zawracając znajduje się na skrzyżowaniu na wprost pojazdu C. Powinien dojechać do środka skrzyżowania i dopiero tam wykonać manewr. W ten sposób postąpił kierowca B, zawracając tak, by nikomu nie utrudniać ruchu.

Jeśli natomiast pas rozdzielający kończy się wcześniej niż krawędź jezdni poprzecznej i podczas manewru zmieścimy się w tej "wnęce" nie utrudniając ruchu pojazdom jadącym z lewej strony, zawracamy, wykorzystując to wcięcie jezdni (patrz pojazd A). Możemy wtedy zawrócić, trzymając się krańca pasa rozdzielającego.


Gdzie każe stawać "Stop"

Gdzie jednak prawidłowo powinno się zatrzymywać, kiedy na drodze stoi znak "Stop"?

Na rysunku pokazaliśmy trzy sytuacje, w których kierowcy zatrzymują się przed skrzyżowaniem. W przypadku pojazdów A, F i G znak "Stop" stoi samodzielnie przed skrzyżowaniem. W takim przypadku kierowca powinien zatrzymać pojazd tak, by nie wjechać w obręb skrzyżowania. Niedopuszczalne jest więc ustawienie samochodu tak, jak to zrobił kierowca A. Prawidłowo natomiast postąpili dwaj pozostali kierowcy. Powinni bowiem zatrzymać się przed skrzyżowaniem w miejscu, które umożliwia im obserwację sytuacji na skrzyżowaniu.

Inaczej rzecz się ma w przypadku pojazdów B, H i J. Znak "Stop" ustawiony jest w pewnej odległości od skrzyżowania i poparty linią bezwzględnego zatrzymania namalowaną już za znakiem. Pojazd w takiej sytuacji ma zatrzymać się przed linią, jak to uczynił kierowca B. Ustawienie pojazdu w pozycji H lub J jest nieprawidłowe.

Inny wariant tej sytuacji pokazaliśmy na przykładach pojazdów C, D i E. Tym razem znak "Stop" stoi przed skrzyżowaniem, a linię bezwzględnego zatrzymania namalowano wcześniej. Pojazd D przystanął przed linią, jak należy. Pojazdy C i E zatrzymały się nieprawidłowo.

- Ułożenie linii w stosunku do znaku nie ma bowiem znaczenia dla miejsca zatrzymania pojazdu - mówi Mieczysław Olejnik, egzaminator Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi. - Jeśli jest i znak, i linia, musimy się zatrzymać przed linią. Ani dalej, ani bliżej. Znak może natomiast stać przed samym skrzyżowaniem, przy linii zatrzymania, a nawet przed nią.

Poniżej licznik odwiedzających gości - dziękuję za zainteresowanie
  statystyki www stat.pl
-->