Wydawać by się mogło, że w wieku 16 lat na wiele rzeczy jest jeszcze za wcześnie (choć różnie, jak dobrze o tym wiemy, bywa) lub też zdecydowanie za późno dla odmiany. Bo cóż takiego czeka ucznia pierwszej klasy liceum, na co nie mógł pozwolić sobie wcześniej? Odpowiedź na to pytanie zawiera się w skrócie pod tytułem B1. Rozwijając, chodzi oczywiście o kategorię prawa jazdy B1 dostępną od 16 lat. Propozycja firm Emil Frey Polska S.A i Kocar s.c. nie jest oczywiście skierowana tylko dla małoletnich uczestników ruchu drogowego, chociażby z uwagi na cenę, o czym będzie później. Ligier Nova 650 to niewątpliwie propozycja dla indywidualistów.
Firma Ligier, znana ze swych sportowych osiągnięć w wyścigach Formuły 1, nie mogła nie pokusić się o bardziej "przyziemne" wykorzystanie swojego doświadczenia. I tak pojawił się pojazd, który z uwagi na obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy dotyczącej tzw. Kategorii B1, musi spełniać takie a nie inne wymagania. W praktyce oznacza to m.in. ograniczenie ciężaru własnego pojazdu do zaledwie 400 kg. Spełnienie tego warunku wymagało sięgnięcia do rozwiązań jakie powstały z myślą o sporcie wyczynowym.
Sprawdzona w F1 przestrzenna rama ("space frame") z profili aluminiowych, pokryta jest bardzo lekkimi elementami karoserii wykonanej z tworzywa sztucznego. Taka technologia zapewnia nie tylko niski ciężar ale również wysoką trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji nośnej. Niewielkim wymiarom zewnętrznym - 2670 mm długości, (dla porównania długość znanego wszystkim Seicento to 3319 mm, czyli niespełna 65 cm więcej!) odpowiada nie mniej mikroskopijnej wielkości silnik, który napędza ten pojazd. Ligier Nova dysponuje dwucylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 505 cm3 osiągającym maksymalną moc 15 kW (20,4 KM). Taka jednostka, w lekkim pojeździe wydaje się być wystarczająca, zwłaszcza, że napęd przenoszony jest poprzez bezstopniową automatyczną przekładnię. Według zapewnień importera dynamika jest wystarczająca, choć nie zapominajmy, że mamy do czynienia z pojazdem typowo miejskim. Zamontowanie hamulców tarczowych na wszystkich kołach samochodu nie dziwi, zważywszy na jego rodowód. W samochodzie zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich kół, z przodu kolumny Mc Phersona, tył: trójkątne wahacze wleczone z kolumnami amortyzatorowymi i sprężynami śrubowymi.
W dwuosobowym autku jest całkiem pokaźny bagażnik - 380 l, to sporo więcej niż niejeden maluch (w przywołanym już przez nas seicento - 170 l, ford Focus w wersji 3- i 5-drzwiowej - 350 l), w dodatku demontując siedzenie pasażera mamy do dyspozycji ok. 800 l pojemności.
Ligier Nova wydaje się być idealną propozycja dla osób, która zaczynają dopiero swoją przygodę z motoryzacją i to w młodszym wieku. Bezpieczny (konstrukcja z ramy przestrzennej), łatwy w prowadzeniu (bardzo dobra widoczność z pozycji kierowcy, automatyczna skrzynia biegów), na dodatek pakowny pojazd czeka na swoich nabywców.
Na zachętę dla świeżo upieczonych właścicieli Ligiera Nova, firma Emil Frey Polska S.A. przewiduje bezpłatne 1-dniowe szkolenie w Szkole Jazdy Subaru (SJS) na torze w Kielcach.
Dla tych, którzy są zainteresowani podajemy cenę w jakiej samochód ma być dostępny już w lecie tego roku - ok. 8.300 Euro. Licząc po kursie 3.70 to prawie 31.000 złotych.
Przyznam, że nurtuje mnie pytanie, kto kupi samochód do jazdy po mieście, nie odznaczający się jakimś specjalnym i szokującym wzornictwem (vide Smart), na dodatek w cenie więcej niż wysokiej, choć niższej niż we Francji? Znając jednak anomalie jakie widział nasz rynek i fakt, że coraz więcej nowo kupowanych samochodów jest sprowadzanych z zagranicy, to kto wie?
Zenon Gołąb